۱۳۹۶ شهریور ۱۵, چهارشنبه

تبدیل کلیساهای تاریخی و آثار ملی به مسجد در ایران

این کلیسا هر ساله هزاران نفر توریست ایرانی و خارجی را به خود جذب میکرد به یکباره در سال ۸۷ صلیب و ناقوس و تمام اشیای آن  به سرقت رفت و ناقوس‌خانه هم به همان سرعت ویران شد و عجیب تر از همه مبدل به حسینیه و کتابخانه شد!
 کلیسای ارامنه معموره مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بروجن، روستای معموره واقع شده است.
کـلیسـای روستای معموره، که در ۱۸۵۶م/۱۲۷۳ق آن را بنا کرده اند، دارای پلان بازیلیک سه ناوی است که چهار ‏ستون با مصالح آجر و خشت طاق های ضربی آن را نگه داشته و سقف بنا بر روی این طاق های ضربی تکیه کرده است. در دو ‏طرف محراب، اتاقک های امانت خانه قرار دارد.‏

در امتداد دیوار جنوبی بنا ساختمان صحن واقع شده که ورودی جنوبی کلیسا در آن باز مـی شود و در بـالای ورودی، ‏برج ناقوس قرار داشت که شبیـه نـاقوس خانـه های کلیساهـای جلفای اصفهان بود.
در گذشته با توجه به حضور گسترده مسیحیانی که در این منطقه و منطقه لیواسکان در گندمان ساکن بوده اند از این کلیسا استفاده می شده است اما پس از انقلاب اسلامی و مهاجرت گسترده مسیحیان این منطقه به شهرهای بزرگتر و یا خارج از کشور این کلیسا به حالت متروکه درآمد.
این کلیسا در سال ۱۳۸۰ با سرمایه ارمنیانی که در خارج زندگی می کردند بازسازی شد و با شماره ۶۰۰۳ ثبت آثار ملی ایران قرار گرفت . این کلیسا هر سال بیش از ۳۵۰۰۰ نفر توریست ایرانی و خارجی به خود جذب میکرد که متاسفانه در سال ۸۷ صلیب و ناقوس و تمام اشیای آن در اقدامی عجیب سرقت و ناقوس‌خانه هم به یکباره ویران شد و عجیب تر از همه مبدل به حسینیه و کتابخانه شد!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر