۱۳۹۵ آبان ۱۵, شنبه

طبق امار جدید نهادهای حقوق بشر اقلیت های دینی در ایران با تبعیض زیادی مواجه هستند

آمار ارائه شده از سوی نهادهای حقوق بشری با استناد به شواهد و مستندات داخل ایران اقلیت‌های دینی در ایران با تبعیض زیادی مواجه هستند.
 طبق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی«ایرانیان مسیحی ، زرتشتی و کلیمی تنها اقلیت دینی شناخته می‌شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‌کنند».
اصل ۲۳ نیز تاکید کرده «تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد».
نوکیشان مسیحی تحت فشار بیشتری قرار گرفتند
طبق آخرین گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران که روز سی ام سپتامبر ۲۰۱۶ در هفتاد و یکمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در صحن علنی منتشر شد در یک سال گذشته (منتهی به پاییز ۲۰۱۶) اقلیت‌های مذهبی در ایران همچنان با محدودیت‌های شدید روبرو هستند.
پیروان ادیان به رسمیت شناخته شده، مانند مسیحیان  (به ویژه کسانی که در گذشته مسلمان بودند)، و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند آیین بهایی، با محدودیت‌های شدید و تبعیض روبرو هستند و طبق گزارش‌ها برای انجام مسالمت‌آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگیرد قضایی قرار می‌گیرند.
دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای اقلیت‌های مذهبی، از جمله مسیحیان را رد کرده و مدعی است که کلیساهای خانگی به فعالیت‌های غیرقانونی مشغول هستند، چون مجوز لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده‌اند. دولت همچنین ادعا می‌کند که “نیازهای مسیحیان ایران برآورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسای جدید، از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد”. (بخش پ| بند ۷۱)
از جفاهای اعمال شده برای مسیحیان و دیگر اقلیت‌های دینی در ایران ممنوعیت ساختن بناهای مذهبی است که پس از انقلاب اسلامی اقلیت‌ها با آن روبرو شدند، طوری که حتی مرمت و تعمیرات اساسی داخل کلیساها نیز علاوه بر مجوزهای معمول مربوط به شهرداری نیاز به تاییدیه نهادهای امنیتی هم هست. همچنان که در دی ماه سال ۹۴ پس از آنکه ۱۳ نوکیش مسیحی در یک کلیسای خانگی هنگام دعا دستگیر شدند، مالک ساختمان که در آن دوران خارج از کشور بوده احضار شده است.
تارنمای فارسی بی‌بی‌سی به تازگی گزارشی در مورد محدودیت اقلیت‌های دینی برای تاسیس بناهای مذهبی در ایران منتشر کرد که بخشی از آن گزارش مربوط به مسیحیان بود.
نمانیده مجلس شورای اسلامی: همین میزان کلیسا کفایت می‌کند
در گزارشی به نقل از روبرت بگلریان، نماینده ارامنه جنوب ایران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی نوشته شده «من ندیده‌ام که قانون خاصی در این زمینه وجود داشته باشد. البته با توجه به تمرکز جمعیت ارامنه در شهرهایی که هستند کلیساهای فعلی کفایت می‌کند و تاکنون پیش نیامده که ما بخواهیم درخواست تأسیس کلیسا داشته باشیم یعنی برخورد عملی برای ما پیش نیامده که مراجعه بکنیم برای تاسیس و ببینیم چه برخوردی می‌شود».
او با اشاره به تاریخی بودن اکثر کلیساها در ایران می‌گوید:«کلیساهای تاریخی مورد توجه دولت هستند و طبیعتن جامعه ارامنه و نمایندگان هم پی‌گیر هستند مثل کلیسای کادورس مقدس در آذربایجان شرقی یا کلیسای وانک در اصفهان که به طور مستمر مراجعه کننده دارند و جنبه توریستی دارند، حوزه اداری جامعه ارامنه هم آنجا است. تعمیرات را خود جامعه ارامنه انجام می‌دهد اما کلیساهایی که ثبت جهانی هستند اگر نیاز باشد میراث فرهنگی هم کمک می‌کند. اما در مورد کلیساهایی که بعد تاریخی ندارند جامعه ارامنه هوشیار است و توجه می‌کند. محدودیتی هم برای بازسازی از طرف حکومت تا حالا وجود نداشته اما کلیسای جدیدی احداث نشده است».
بگلریان به رشد منفی جمعیتی جامعه ارامنه ایران به دلیل مهاجرت اشاره می‌کند و می‌گوید:«با توجه به رشد منفی جمعیتی که جامعه ارامنه دارند نیازی به ساخت کلیسا نکردیم که درخواستی بدهیم و مشکلی پیش بیاید.»
کلیسای جدید ساخته نشده است
یوناتن بت کلیا، نماینده ایرانیان آشوری و کلدانی در مجلس ایران هم می‌گوید که در زمینه مرمت کلیساها هیچ وقت مشکلی وجود نداشته اما کلیسای جدیدی در این سال‌ها در ایران ساخته نشده است. به گفته او «کلیساهایی که جزو میراث فرهنگی هستند خود میراث فرهنگی کمک می‌کند که ترکیب اولیه اش حفظ و حراست شود، خود میراث فرهنگی می‌آید اگر جایی خراب شده باشد با سیستم قبلی حتی آجری کنده شود شماره گذاری و مرمت می‌کند. ما آشوری‌ها در ارومیه شاید بالای ۱۰۰ کلیسا داریم. در تمامی روستاهای ارومیه داریم و به جرئت می‌توانم بگویم ۷۰ درصد این کلیساها مرمت شده‌اند. بالاخره کلیساها قدیمی هستند ۶۰۰ و ۷۰۰ و ۸۰۰ سال قدمت دارد و احتیاج به نگهداری و مرمت دارند. شاید در خیلی روستاها محله آشوری نشین هم نداریم ولی کلیسا مرمت شده و نگهداری شده. ولی کلیسای جدید نساخته‌ایم کلیسایی بوده که به طور کل از بنا برداشته شده و مجدد ساخته شده به طور مثال در ارومیه کلیسا هم کف بود برداشتند دوباره دو طبقه ساختند یا سقف کلیسای آشوری حضرت مریم برداشته شد و مجدد ساخته شد. ولی نرفته‌ایم برای ساخت کلیسای جدید».
او در عین حال می‌گوید: «بعضی جاها کلیسا نداریم مثل شاهین شهر اصفهان که محله آشوری‌نشین هست ولی کلیسا نیست و در یک خانه‌ای به عنوان نمازخانه، مراسم نیایش و دعا انجام می‌شود».
نگرانی از آمار بالای تغییر دین
به طور مشخص هیچ یک از نمایندگان مجلس در جمهوری اسلامی اجازه بیان واقعیت کلیساهای فارسی زبان را ندارد، اما آنطور که مشخص است نگرانی از افزایش کلیساهای خانگی به ویژه در بین روحانیون و مراجع شیعه زیاد است. مشهورترین این انتقادات شاید اظهارات جعفر سبحانی، از مراجع تقلید باشد که پس از اعلام خبر مسیحی شدن ۶۰۰ جوان در نیشابور مدعی شد «دشمنان نظام جمهوری اسلامی تلاش دارند تا با دادن پول و امکانات مردم از تشیع برگردند و در منطقه کلیساهای خانگی تشکیل دهند».
افزایش گرایش به مسیحیت
در سال‌های گذشته سازمان جهانی «درهای باز» طی گزارشی اعلام کرد؛ ۴۰ سال پیش تنها حدود ۲۰۰ نوکیش مسیحی که از اسلام به مسیحیت گرویده بودند در ایران زندگی می‌کردند. به طور میانگین تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۷۰ هزار مسلمان که به مسیحیت گرویدن در ایران زندگی کنند که این آمار از میزان پناهندگان مسیحی ایرانی در کشورهای اروپایی قابل تایید است.
جدای از این نوکیشان مسیحی، کلیساهای سنتی آشوری و ارمنی هم در ایران هستند تخمین زده میشود جمعیت این اقلیت مذهبی  ۷۰ هزار نفر باشد. کلیساهای سنتی اجازه دارند که مراسم خود را به زبان خودشان داشته باشند، اما از بشارت دادن به مسلمانان فارسی زبان منع می شوند. آمار رسمی دولت ایران نشان می دهد که حدود ۲۰۰ هزار مسیحی در ایران ساکن هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر