۱۳۹۵ تیر ۱۷, پنجشنبه

غنی:روابط ایران و افغانستان تنها بین دولت ها باشد

Image copyrightPRESIDENT.IR
Image captionآقای غنی (چپ) به آقای روحانی گفته که برای گسترش روابط دو کشور تلاش خواهد کرد
رئیس جمهوری افغانستان در گفت‌وگویی با همتای ایرانی خود گفته که روابط دو کشور "دولت‌محور" و "تنها میان حکومت‌ها" باشد.
دفتر ریاست ریاست جمهوری افغانستان در اطلاعیه‌ای گفته که اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و حسن روحانی رئیس جمهوری افغانستان شامگاه دیروز (۱۶ سرطان/تیر) با هم گفت‌وگوی تلفنی کردند.
براساس این اطلاعیه، آقای غنی گفته است که "افغانستان و ایران باید اطمینان حاصل کنند که روابط دو کشور تنها میان حکومت‌ها می‌باشد".
رئیس جمهوری افغانستان افزوده است که "داشتن روابط با گروه‌های غیر حکومتی در مغایرت با صلح و ثبات افغانستان و منطقه است، پس باید نخست این مسائل روشن گردد".
دفتر آقای غنی توضیحی نداده که منظور او چگونه روابطی و با کدام گروه‌ها است، ولی شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی آقای غنی به صورت تلویحی و بدون ذکر نام ایران به وجود "ویزای" این کشور در گذرنامه ملا منصور رهبر پیشین گروه طالبان اشاره کرد، اما از ارائه توضیح بیشتر خودداری ورزید.
محمدقاسم عرفانی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه گوهرشاد می‌گوید که احتمالاً اشاره رئیس جمهوری افغانستان به نگرانی او از روابط ایران با گروه طالبان است.
آقای عرفانی در توضیح این به بی‌بی‌سی گفت پس از آن که منابع پاکستانی در پی کشته شدن ملا اخترمحمد منصور، رهبر پیشین گروه طالبان در ۲۱ مه گذشته، اعلام کردند که او با گذرنامه پاکستانی به ایران سفر کرده بوده، نگرانی حکومت افغانستان برانگیخته شد.
او افزود: "منظور آقای غنی این است که اگر ایران می‌خواهد در صلح و ثبات افغانستان کمک کند، تنها با دولت این کشور مناسبات داشته باشد و نه اینکه با گروه‌های مسلحی مانند طالبان، حزب اسلامی و احیاناً شبکه حقانی."
Image copyrightAFP
Image captionگفته شده که رهبر پیشین طالبان هنگام بازگشت از ایران در این خودرو توسط پهپادهای آمریکایی در پاکستان کشته شد
هرچند پیش از این برخی مقام‌های پایین‌رتبه حکومت افغانستان در مواردی از ارتباط دولت ایران با گروه طالبان و کشف جنگ ابزارهای ایرانی در انبارهای این گروه سخن گفته‌اند، اما موضع رسمی دولت‌های هر دو کشور انکار قاطع این ادعا بوده است.
آقای عرفانی در پاسخ به این پرسش که دلیل اینکه حالا رئیس جمهوری افغانستان این نگرانی را در بالاترین سطح ممکن مطرح می‌کند، چیست، گفت که نکته اصلی در کشته شدن ملا منصور است به همان شکلی که در رسانه‌ها بازتاب یافت.
او افزود آن که در گزارش‌ها آمده است که بر گذرنامه رهبر پیشین طالبان مهر ورودی و خروجی ایران زده شده بود و او هنگام بازگشت از ایران در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شد.
این استاد دانشگاه همچنین گفت که گزارش‌هایی هم وجود دارد که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی تمهیدات ارتباط ملا منصور با ایران را فراهم کرده بود.
در اطلاعیه دفتر آقای غنی آمده که او به همتای ایرانی‌ خود گفت که مشکلات امنیتی در مرزهای غربی افغانستان باید رفع شود و او شخصاً تلاش می‌کند که روابط بین دو کشور همسایه گسترش یابد.
ایران پس از پاکستان بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان است و در بازسازی افغانستان جنگ‌زده هم سهم قابل توجهی دارد، در عین حال سال‌ها است که روابط ایران با آمریکا، متحد اصلی و استراتژیک افغانستان تیره است.
آمریکا در افغانستان نیروی نظامی دارد که از نظر ایران کمکی به تامین امنیت در افغانستان و منطقه نمی‌کند، ولی دولت افغانستان به هیچ‌وجه خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر