۱۳۹۵ خرداد ۳۰, یکشنبه

ایران و بوئینگ برای خرید هواپیما توافق کردند


Image copyrightAFP
Image captionگفته شده است که بوئینگ ۷۷۷ از جمله مدلهای درخواستی ایران است

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ایران گفته است که این سازمان و شرکت هواپیمایی بوئینگ "به یک توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما" رسیده‌اند.
آقای عابدزاده در گفتگویی با روزنامه ایران تعداد هواپیماهای مورد توافق را "۱۰۰ هواپیما" عنوان کرد و افزود که "شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به خزانه‌داری آمریکا ارائه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف منعقد شود."
وی در عین حال در خصوص رقم این معامله گفت که ارقام اعلام شده از سوی برخی از منابع غربی "قطعی نیست" و تاکید کرد که "جزئیات ساز و کار و توافق نهای مالی در این حوزه پس از مذاکرات بیشتر مشخص خواهد شد."
آقای عابدزده گفته است که قرار است این هواپیماها "از طریق فایننس در اختیار ایران قرار گیرد."
پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در دولت‌های غربی و خاورمیانه گزارش داد که ایران برای خریداری ۱۰۰ فروند جت مسافربری از این شرکت آمریکایی به تفاهمی مقدماتی دست یافته است. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران نیز قبل از آن اعلام کرده بود که جزئیات چنین قراردادی ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود.
نمایندگان شرکت بوئینگ در ماه آوریل به ایران سفر کردند و یک مقام ایرانی گفت که این نمایندگان پیشنهاد فروش سه مدل هواپیما به این کشور را داده‌اند. بر اساس گزارشها "بوئینگ سری‌های جدید هواپیماهای ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷" از جمله این مدلها هستند.
ایران همچنین اخیرا قراردادی برای خریداری ۱۰۰ فروند ایرباس امضا کرد. اما ایرباس می‌گوید اجرای این قرارداد کندتر از آنچه که انتظار می‌رفت،پیش می‌رود؛ به علاوه آن قرارداد هنوز منتظر مجوز صادراتی از آمریکاست چون شماری از قطعات آن آمریکایی است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در همین رابطه به روزنامه ایران گفته است که "مانع نهایی در این زمینه تنها مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکاست."
به گفته مقام های صنعت هوانوردی ایران ناوگان هواپیماهای مسافربری این کشور هم اکنون حاوی ۲۵۰ هواپیماست که ۹۰ فروند آنها به دلایل اقتصادی یا فقدان قطعات زمین‌گیر هستند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر