۱۳۹۵ خرداد ۱۴, جمعه

امروز نمایندگان پارلمان المان کشتار ارامنه بدست دولت عثمانی را تصویب کرد.

قطعنامه پارلمان آلمان مبنی بر به رسمیت شناختن کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی امروز با اکثریتی بزرگ از نمایندگان پارلمان این کشور به تصویب رسید.
germany888
-آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در این رای گیری شرکت نداشت اما در روز سه شنبه گذشته در یک رای گیری در درون گروه پارلمانی از حزب محافظه کار، از متن آن حمایت کرده بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ترکیه پیش از تصویب طرح و فراخواندن سفیرش از آلمان گفته بود که این کار پارلمان آلمان آزمونی برای دوستی میان دوکشور خواهد بود.
نخست وزیر ترکیه البته از تهدید سیاسی و اقتصادی آلمان به شکلی روشن خودداری کرد اما گفت که ۳.۵ میلیون ترک تبار در المان زندگی می کنند و فعالانه در رونق اقتصادی این کشور شرکت دارند.
چندی  پیش نیز پارلمان اتریش و پاپ، رهبر کلیسای کاتولیک هم این کشتار را به رسمیت شناخته بودند.
کنند.
در همین حال، ارمنستان از اقدام آلمان استقبال کرد. ادوارد نالباندیان، وزیر امورخارجه ارمنستان گفت اقدام پارلمان آلمان، یک مشارکت با ارزش در شناسایی و محکومیت کشتار ارامنه است.
ارمنیان شمار قربانیان خود را در پایان امپراتوری عثمانی ۱.۵ میلیون نفر برآورد می کنند که به شکل منظم و برنامه ریزی شده به قتل رسیده اند.
ترکیه می گوید در آن زمان هم جنگ داخلی جریان داشته و هم قحطی. بنابراین ۳۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ ارمنی و به همان شمار ترک، در آن سالها جان خود را از دست داده اند.
نوشته ها نشان می دهند که در برابر حق خواهی های ارمنیان و سپس استقلال طلبی آنان، رژیم ها ی مختلف ترک، از سال ۱۸۹۴ تا سال ۱۹۲۲، فشار و آزار ارمنیان را پیش گرفتند و شماری از آنها را به ترک سرزمینشان واداشتند. اما طرح از میان برداشتن ارمنیان بین سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ به اوج خود رسید.
کشتارها از هفت منطقه ارمنی نشین فرا تر رفته حتا در قسطنطنیه، پایتخت آن زمان ترکیه نیز ادامه یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر