۱۳۹۵ فروردین ۱۵, یکشنبه

ایران خواهان توقف فوری خشونت‌ها در قره‌باغ شد


mfa.ir

وزارت امور خارجه ایران، تشدید درگیری‌ها در قره‌باغ را موجب تشدید نگرانی این کشور خوانده و خواهان توقف فوری خشونت‌ها شده است.
درگیری دو روز اخیر در قره‌باغ که طی ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده، حداقل ۳۰ کشته بر جای گذاشته است. این درگیری‌ها کماکان ادامه دارند.
ناگورنو قره‌باغ از طرف جامعه جهانی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود اما تحت تسلط ارامنه ساکن این منطقه است.
حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است "دریافت اخبار نگران‌کننده از تشدید درگیری‌ها در قره‌باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، موجب نگرانی شدید ایران شده است."
آقای انصاری، این دو کشور را به خویشتن‌داری و پرهیز از اقدامی که موجب سخت‌تر شدن شرایط می‌شود، کرده و گفته است آنها برای بازگشت آرامش و حل و فصل مسالمت‌‌آمیز اختلافات خود تلاش کنند.
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران هم درگیری‌های اخیر در قره‌باغ را مایه نگرانی خوانده و از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواسته با مذاکرات، مناقشه را حل کنند.
ایران در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی سعی کرد میان دو کشور میانجیگری کند اما این تلاش ها نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

Image copyrightAP

در درگیری‌های قره‌باغ میان نیروهای جمهوری آذربایجان و نیروهای جدایی‌طلب جمهوری خودخوانده قره‌باغ که از سوی ارمنستان حمایت می‌شود، از تانک، هلیکوپتر و توپخانه استفاده شده است.
هر یک از طرفین دیگری را به شروع این درگیری‌ها متهم کرده است.
روسیه، آمریکا و فرانسه خواهان توقف فوری درگیری‌ها و آتش‌بس شده‌اند.

Image copyrightAFP

این سه کشور گروه مینسک را تشکیل می‌دهند که برای حل مناقشه قره‌باغ فعالیت می‌کند.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دنبال فروپاشی شوروی سابق بر سر منطقه قره‌باغ درگیر شدند که این درگیری‌ها ده‌ها هزار نفر کشته بر جای گذاشت و تعداد زیادی از مردم را آواره کرد.
دو کشور در سال ۱۹۹۴ توافق‌نامه آتش‌بس امضا کردند اما این توافق‌نامه هر از چند گاهی نقض شده و به خصوص از سال پیش، این آتس‌بس بسیار شکننده شده بود.
قره‌باغ اعلام استقلال کرده اما هیچ کشوری در دنیا استقلال آن را به رسمیت نشناخته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر