۱۳۹۵ فروردین ۱۸, چهارشنبه

رئیس سازمان حج و زیارت: عربستان برای مذاکره درباره حج تمتع از ایران دعوت کرده

rs
Image captionحج تمتع اصطلاحا جزو "فروع دین" است و در کتاب آسمانی مسلمانان، بر تمام افرادی که استطاعت انجام آن را دارند واجب شده است
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران گفته است که مقام های حج عربستان "از هیئت ایرانی برای مذاکرات جهت عقد قرارداد و تفاهمنامه به منظور حج تمتع ۹۵ دعوت کرده‌اند."
آقای اوحدی امروز ۱۸ فروردین (۶ آوریل) به خبرگزاری تسنیم گفته است که روز ۲۶ فروردین ماه نشستی با وزیر حج عربستان درباره حج تمتع برگزار خواهیم کرد که امیدواریم به نتیجه نهایی در این باره برسیم."
به گفته رئیس سازمان حج و زیارت این جلسه "بعد از تاخیر ۳ ماهه عربستان برای امضای تفاهمنامه انجام می‌گیرد".
در پی قطع رابطه دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران که اواسط دی ماه گذشته در واکنش به حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در ایران انجام گرفت، سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده بود که تصمیم‌ شرعی درباره حج تمتع، منوط به نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران است.
آیت‌الله خامنه‌ای از زمان آغاز حمله نیروی های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن، بارها با عباراتی صریح و کم سابقه مقامات سعودی را مخاطب قرار داده است. از آن زمان تاکنون گروهی از منصوبان و چهره های سیاسی نزدیک به رهبر ایران از حملات لفظی به مقامات عربستان خودداری نکرده و گاه حتی حکومت آل سعود را "آل سقوط" خوانده‌اند.
حج تمتع اصطلاحا جزو "فروع دین" است و در کتاب آسمانی مسلمانان، بر تمام افرادی که استطاعت انجام آن را دارند واجب شده است. اما مطابق دیدگاه آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، ولی فقیه اختیار دارد به تشخیص خود و برای مصلحت حکومت، انجام مجموعه‌ای از واجبات دینی رابه طور موقت متوقف کند.
در میان روحانیون محافظه کار ایران، اختلاف نظرهای عمیقی در مورد نحوه برخورد با مساله حج وجود دارد اما به نظر می رسد که علیرغم مناسبات تیره ایران و عربستان سعودی، رهبر جمهوری اسلامی دست‌کم در این مقطع، تصمیم به جلوگیری از مذاکره با عربستان در مورد حج تمتع ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر