۱۳۹۵ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

خودسوزی یک پناهجو ایرانی در اردوگاه ناعورو

Image copyrightAP
Image captionاردوگاه نائورو در سال ٢٠٠١- شماری از متقاضیان پناهندگی به استرالیا به اردوگاه اعزام شده‌اند
یک پناهجوی ایرانی در اعتراض به شرایط اردوگاه پناهجویان جزیره نائورو اقدام به خودسوزی کرده است.
این مرد ایرانی، که "امید" نام دارد و بیست و سه ساله و متأهل است، هنگامی که هیئتی از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از این اردوگاه دیدن می‌کردند به محوطه اردوگاه رفت و در برابر چشم اعضای هیئت خود را به آتش کشید.
تصویر ویدیوئی که از این واقعه منتشر شده، شماری از سایر ساکنان اردوگاه را نشان می‌دهد که در اعتراض به شرایط این محل و طولانی بودن روند رسیدگی به درخواست پناهندگی خود شعار می‌دهند.
در حالیکه تعدادی از حاضران برای خاموش کردن آتش به سوی این فرد می‌رفتند، او می‌کوشید از دست آنان فرار کند اما سرانجام، چند نفر توانستند او را به زمین بیاندازند و آتش را خاموش کنند. تصویر ویدیوئی نشان می‌دهد که امید همچنان زنده و هشیار است.
به گفته ساکنان اردوگاه، این مرد ایرانی گفته بود که با این اقدام در نظر دارد نشان دهد "تا چه اندازه خسته‌ایم و طاقتمان را از دست داده‌ایم."
Image copyrightReuters
Image captionتظاهرات اعتراضی در استرالیا علیه سیاست اعزام پناهجویان به اردوگاه‌های خارج از کشور
به گزارش مقامات اردوگاه، این پناهجوی ایرانی ابتدا به بیمارستان مرکزی نائورو انتقال یافت. اما پیتر داتون، وزیر مهاجرت و مرزبانی استرالیا گفته است که او به دلیل شدت سوختگی، با هواپیما به بیمارستانی در خاک استرالیا منتقل شده است. آقای داتون گفته است که "ما برای او آرزوی بهبودی داریم و مراتب تاسف خود را به همسر او ابراز می‌داریم."
وی در عین حال تاکید کرده است که سیاست دولت استرالیا در مورد اعزام پناهجویان به جزیره نائورو و سایر مناطق خارج از خاک استرالیا تغییر نکرده و این مرد ایرانی هم پس از بهبود، به اردوگاه بازگردانده خواهد شد. پیتر داتون گفته است: "اگر کسانی فکر می‌کنند که با آسیب زدن به خود یا اعضای خانواده‌هایشان می‌توانند به استرالیا بیایند و از این کشور اقامت دایم بگیرند، اشتباه کرده‌اند و باید تاکید کنم که چنین نتیجه‌ای را به دست نخواهند آورد."
او یادآور شده است که آسیب به خود به خصوص هنگام بازدید هیئت‌های خارجی از اردوگاه‌های پناهجویان بدون سابقه نیست و صبح چهارشنبه چند نفر به همین روش در صدد جلب توجه بازدیدکنندگان برآمدند.
مقامات جمهوری نائورو هم گفته اند که "خسارت به نفس" در این کشور جرم محسوب می‌شود و اخیرا مراجع قضایی کسانی را که اقدام به خودکشی کرده بودند تحت پیگرد قرار داده‌اند. در عین حال، منابع رسمی نائورو هنوز درباره جزئیات این پرونده‌ها و مبنای قانونی آنها جزئیاتی منتشر نکرده‌اند.
جزیره نائورو یک کشور جزیره ای کوچک در میان اقیانوس آرام است که ۲۱ کیلومتر مربع مساحت و کمی بیش از ۹ هزار نفر جمعیت دارد.
اقدام پناهجوی ایرانی در به آتش کشیدن خود در حالی منتشر می‌شود که دولت پاپوآ گینه نو هم اعلام کرده است که اردوگاه پناهجویان را که براساس توافق با استرالیا در این کشور ایجاد شده بود تعطیل خواهد کرد. دیوان عالی پاپوآ گینه نو سلب آزادی افراد، حتی شهروندان خارجی را که در این کشور محاکمه و محکوم نشده‌اند مغایر قانون اساسی دانسته است.
اقدام دولت استرالیا در انتقال پناهجویان به اردوگاه‌های خارج از این کشور با انتقاد مدافعان حقوق بشر در داخل و خارج استرالیا مواجه شده، اما دولت فعلی این کشور بر ادامه این سیاست تاکید دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر