۱۳۹۵ مهر ۲۱, چهارشنبه

چرا امام حسین و ابولفضل جلوی حوادث و تلفات محرم را نمیگیرند؟

برگزاری مراسم عزاداری محرم در روزهای گذشته توسط شیعیان با حوادث ناگواری روبه رو بوده که به کشته و زخمی شدن تعدادی از آنها در ایران، افغانستان و سوریه منجر شده است.
azadari
پیش از آغاز مراسم عزاداری در ماه محرم، عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید شیعه در سخنانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت «سینه زدن‌ها و گریه‌ها و ناله‌های ما باید طوری باشد که این نظام را حفظ کند».
حالا اخبار و گزارش‌های رسیده از ایران و دیگر کشورهایی که در آن مراسم عزاداری برپا شده با حواشی تلخی روبه رو بوده که سینه‌زن‌ها و عزاداران در این راه جانشان را از دست دادند.
این روزها و همزمان با ایام عزاداری شیعیان اتفاقات و حوادثی در مراسم عزاداری رخ داد که بخشی از آنها حکایت از شکاف عمیق عقیدتی در جوامع اسلامی داشت و بخشی از آن حاصل بی تدبیری و سوء مدیرت در برگزاری آنها بود.
دیروز بود که وزارت داخله افغانستان اعلام کرد در حمله افراد مسلح به عزاداران شیعه در غرب کابل دست کم ۱۴ نفر کشته و ۲۶ نفر زخمی شدند.
به گفته مقامات پلیس حمله حدود ساعت ۸ عصر به وقت محلی اتفاق افتاد و شاهدان گفتند که ابتدا صدای انفجار و در پی آن صدای شلیک نیز شنیده شد. نیروهای انتظامی افغانستان پیشتر به شعیان برای برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا هشدار داده بود.شیعیان ۱۵ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند.
از سویی دیگر در ایران، بر اساس اطلاعاتی که سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ارائه کرده است، در روز نهم محرم (تاسوعا)، بیش از هزار نفر در سراسر ایران دچار آسیب‌دیدگی و مصدومیت شده‌اند.
آسب دیدگی عزاداران برای امام سوم شیعیان در ماه محرم چندان بی‎سابقه نیست تا آنجا که در برخی موارد حتی به مرگ فرد آسیب‌دیده می‌انجامد. در یک نمونه از این موارد آسیب‌دیدگی که ویدئوی آن در فضای مجازی منتشر شده است، یک نفر به دلیل گرفتن پرچم به سیم برق دچار برق‌گرفتگی می‌شود و از ارتفاع سقوط می‌کند.
برخورد چندین دستگاه موتور و ماشین با دسته های عزاداری، مسمومیت ناشی از نذری‌های سمی، آتش سوزی آشپزخانه‌های هیات‌ها و برق‌گرفتگی ناشی از سیم‌کشی برای هیات از جمله این آسیب‌ها بود.
در سوریه نیز در مراسم عزاداری که در دمشق برگزار شد چندین خمپاره به گردهمایی شیعیان شلیک شد، عراق هم شاهد درگیری‌های پراکنده بود و مراسم تحت تدابیر شدید برگزار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر