۱۳۹۵ شهریور ۱, دوشنبه

بخشیدن پنج هزار هکتار جنگل های ایران به سازمان اوووقاف

Image copyrightMEHR
Image captionجنگل‌های هیرکانی در سراسر حاشیه جنوبی دریای خزر کشیده شده است
یکی از مدیران منابع طبیعی در استان مازندران ایران می‌گوید سازمان اوقاف با به دست آوردن مالکیت پنج هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی٬ فعالیت شرکت‌های دولتی مستقر در این جنگل‌ها را متوقف کرده است.
ستار بابایی٬ مدیرکل منابع طبیعی استان مازندان به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته که سازمان اوقاف "خرده محصولاتی را که از جنگل بیرون برده می‌شد٬ ضبط کرده است."
به گفته این مقام محلی سازمان اوقاف "می‌تواند هر کاری بخواهد با جنگل انجام دهد" و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نظارتی بر آن زمین‌ها ندارد.
بیش از ۱۰ سال پیش٬ سازمان اوقاف و امور خیریه ایران در شکایتی ادعای مالکیت پنج هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی را مطرح کرد.
بر اساس گزارش‌ها، دادگاه بدوی و دادگاه تجدیدنظر به نفع سازمان جنگل‌ها و مالکیت این سازمان رای داد اما با شکایت مجدد سازمان اوقاف به دیوان عدالت اداری ورق به نفع این سازمان بازگشت و اوقاف مالک این زمین‌ها اعلام شد.
آقای بابایی می‌گوید وقف‌نامه‌ای که سازمان اوقاف بر اساس آن شکایت کرده متعلق به سال ۱۳۲۶ قمری (۱۲۸۶ شمسی) است که در آن فردی دو روستا٬ درختان مثمر (میوه‌دار) و غیرمثمر و مراتع آن را وقف کرده است.
به گفته مقام‌های محلی در این وقف‌نامه حرفی از جنگل زده نشده و فقط به دو روستا اشاره شده است.
Image copyrightMEHR
جنگل‌های هیرکانی در حاشیه جنوبی دریای خزر وسعتی حدود ۵۵ هزار کیلومتر مربع دارد و امتداد آن به مناطق جنگلی جمهوری آذربایجان می‌رسد. آذربایجان تلاش دارد تا این جنگل‌ها را به فهرست میراث طبیعی یونسکو اضافه کند.
ماجرای پنج هزار هکتار جنگل هیرکانی بارها در رسانه‌های ایران مطرح شده است.
مقام‌های سازمان جنگل‌ها در ایران با استناد به ماده یک قانون ملی‌شدن جنگل‌های کشور اعتقاد دارند که جنگل جزو اموال عمومی و ملی و در اختیار دولت است و کسی نمی‌تواند آن را تصاحب کند.
این قانون مصوب ۱۳۴۱ می‌گوید: از تاريخ تصويب اين تصويب‌نامه قانونی٬ عرضه و اعيانی کليه جنگل‌ها و مراتع و بيشه‌های طبيعی و اراضی جنگلی کشور جز اموال عمومی محسوب می‌شود و متعلق به دولت است ولو اينکه قبل از اين تاريخ افراد آن را متصرف شده و سند مالکيت گرفته باشند.
محمدمهدی حاتمی٬ معاون حقوقی سازمان اوقاف گفته بود در سال ۱۳۹۴ بر اساس تفاهم‌نامه مشترک سازمان اوقاف و سازمان جنگل‌‌ها وضعیت مالکیت بیش از ۵۰۰ ملک که درباره آن اختلاف نظر وجود داشته٬ مشخص شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر