۱۳۹۵ شهریور ۵, جمعه

گزارشگر سازمان ملل خواهان توقف اجباری حکم اعدام ۱۲ نفر در ایران شد

Image copyrightUNHRC
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در باره ایران از مقام‌های ایرانی خواسته است تا فورا اجرای حکم اعدام ۱۲ نفر را که گفته شده متهم به قاچاق مواد مخدر هستند، متوقف کنند.
کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد در اطلاعیه‌ای گفته است که این اعدام‌ها قرار است امروز ۲۷ اوت انجام شوند.
ایران یکی از بالاترین آمار اعدام را در جهان دارد و به همین دلیل به طور مداوم تحت انتقاد سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های غربی قرار دارد.
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در باره ایران گفته است :"مایه تاسف است که دولت ایران همچنان به اعدام افرادی که جرایم آنها بر اساس قوانین بین‌المللی جرایم جدی محسوب نمی‌شوند، ادامه می‌دهد."
یکی از افرادی که در اطلاعیه سازمان ملل متحد از آنها نام برده شده، علیرضا مددپور است که در سال ۲۰۱۱ در جریان یورش پلیس به خانه‌ای که او در آن به عنوان نظافتچی کار می‌کرد به خاطر ۹۹۰ گرم شیشه بازداشت شد. آقای مددپور در دادگاه انقلاب کرج محاکمه شد.
کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد گفته است وکیل تسخیری آقای مددپور هرگز با او دیدار نداشت و محاکمه او ۲۰ دقیقه طول کشید و درخواست آقای مددپور برای عفو و محاکمه مجدد رد شد.
آقای شهید گفته است که این محاکم نه تنها ناقض قوانین بین‌المللی هستند بلکه ناقض قوانین داخلی هم هستند که دادرسی عادلانه را تضمین می‌کنند.
گفته شده که آقای مددپور و ۱۱ نفر دیگر روز ۲۴ اوت برای اجرای حکم به سلول‌های انفرادی در زندان کرج منتقل شده‌اند.
اخیرا شماری از مقام‌های ایرانی از تلاش برای تغییر قوانین منجر به اعدام‌ قاچاقچیان مواد مخدر خبر دادند.
جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران اردیبهشت امسال با اشاره به تعداد زیاد اعدام‌ها در ایران گفت که باید در قانون بازنگری شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر