۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

معاون صندوق بین المللی پول،ایران در موقعیتی حساس برای بازگشت به اقتصاد جهانی قرار دارد.

معاون صندوق بین المللی پول در سخنانی در بانک مرکزی ایران گفته که این کشور در 'موقعیتی حساس' برای بازسازی اقتصادی و بازگشت به اقتصاد جهانی قرار دارد.
دیوید لیپتون، معاون اول مدیر عامل صندوق بین المللی پول، که روز یکشنبه به تهران سفر کرده بود بر اهمیت مبارزه با "پولشویی" و "تامین مالی تروریسم" با هدف اتصال مجدد به نظام مالی بین المللی تاکید کرد و گفت این سازمان آماده است در این زمینه به تهران کمک کند.
آقای لیپتون چهار ماه پس از برداشته شدن تحریم های مربوط به برنامه اتمی ایران در چارچوب توافق اتمی موسوم به برجام به تهران سفر کرد.
او در سخنانی که روز سه شنبه در بانک مرکزی ایران ایران کرد از اصلاحات سال های اخیر که باعث کاهش تورم و قرار دادن اقتصاد در مسیر رشد شده تمجید کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای لیپتون گفت:‌ "من اینجا و امروز در موقعیتی حساس برای اقتصاد ایران صحبت می کنم. درحالی که تحریم های مهمی برداشته شده، کشور شما فرصت جدیدی برای ادغام عمیق تر در اقتصاد جهانی دارد. این فرآیند به طور بالقوه و در طول زمان امکان رشد سریع‌تر و بالا رفتن استاندارد زندگی برای ایرانیان را فراهم می کند."
معاون صندوق بین المللی پول گفت ایران با چالش های عمده دیگری روبروست: از جمله کند شدن اقتصاد جهانی؛ افت قیمت نفت؛‌ نگرانی سرمایه گذاران در مورد اقتصادهای درحال ظهور؛ سیستم ضعیف بانکی و نیاز به اصلاحات در زمینه بودجه.
آقای لیپتون به خصوص تاکید کرد که ایران باید خود را با قیمت های پایین تر نفت تطبیق دهد.
به گفته او تولید زیاد و افت تقاضا در بازار نفت چشم انداز درآمد نفتی ایران را محدود می کند و ایران برای رشد مستمر و ایجاد اشتغال باید بیش از پیش بر سایر بخش ها تکیه کند.
او اشاره کرد که چین، کشورهای آمریکای لاتین و اروپای شرقی پس از اصلاحات قابل توجه و پیوستن به اقتصاد جهانی پس از انزوای طولانی شاهد موفقیت زیادی بوده اند.
با این حال او همچنین اذعان کرد که ایران در ارتباط با آنچه ادعا می شود حمایت گذشته از تروریسم و نقض حقوق بشر است همچنان با تحریم های آمریکا مواجه است که این کشور را از بخش مهمی از نظام مالی جهان محروم می کند و باعث پرهیز شرکت های غربی از سرمایه گذاری در ایران می شود.
آقای لیپتون گفت:‌ "مقام های ایرانی اخیرا در ایجاد چارچوبی با هدف مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم پیشرفت داشته اند. این عنصری حیاتی برای اتصال مجدد به نظام مالی بین المللی است. آی‌ام‌اف همچنان به حمایت از تلاش مقام های ایرانی در این زمینه ادامه می دهد."
ایران اتهام حمایت از تروریسم و پولشویی را رد می کند.
آی ام اف که مقر آن در واشنگتن است روز یکشنبه گفته بود که مباحثات آقای لیپتون در ایران "بر ادامه دیالوگ با ایران، و توسعه اقتصادی و ابتکارات سیاست‌گذاری در ایران پس از رفع تحریم های اخیر متمرکز خواهد بود."
به گزارش منابع خبری ایران ولی‌الله سیف رئيس بانک مرکزی ایران هم گفت: "خوشبختانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارتباطات منظمی با صندوق بین‌المللی پول داشته و امیدواریم این ارتباطات منجر به نتایج مثبت شود."
یک سخنگوی آی ام اف گفته که این سازمان هم اکنون به جز مساعدت آماری و فنی، برنامه ای اقتصادی در ایران ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر