۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

پاپ: دولت های مذهبی سرانجامِ بدی دارند


به گفته پاپ یک دولت لائیک، درعین حال، باید آزادی انجام مناسک و مراسم دینی را برای آحاد و همه ادیان تضمین کند.
 رهبر کاتولیک‌های جهان در یک مصاحبه گفته «دولت های مذهبی سرانجامِ بدی دارند»
خبرگزاری فرانسه نوشته روزنامه «لاکروا» ارگان جامعه مسیحیان فرانسه توانسته است یک مصاحبه اختصاصی مفصل با پاپ «فرانسیس» رهبرکلیسای کاتولیک انجام دهد و پرسش‌های مهمی را با پاپ درمیان بگذارد.
پرسش‌های مانند، ریشه‌های اروپای مسیحی، جنجال همجنسگرایی در محافل روحانیت کاتولیک، بحران مهاجرت‌های اخیر، لائیسیته، اسلام و بالاخره آنچه که پاپ در باب فرانسه می‌اندیشد.
از میان‌ این موضوعات مهم پاپ با اشاره به دخالت دین اسلام در زندگی روزمره به رابطه دین و دولت می‌پردازد و تاکید می‌کند که حکومت‌ها باید براساس جدایی دین از سیاست عمل نمایند و به مفهومی دیگر «لائیک باشند».
پاپ می‌گوید: «دولت باید از دین جدا باشد، دولت‌های مذهبی سرانجام بدی دارند، این نوع حکومت‌ها در تضاد با مسیر تاریخ حرکت می‌کنند.»
پاپ می‌افزاید یک دولت لائیک، درعین حال، باید آزادی انجام مناسک و مراسم دینی را برای آحاد و همه ادیان تضمین کند.
وی می‌گوید «این باعث می‌شود که همه درمقابل حکومت برابر باشیم.» به گفته پاپ، ما همگی ازهر دین وآئینی فرزندان خداوند هستیم و برابر در مقابل هستی آفرین، به همین دلیل است که کرامت انسانی نیز حق هریک از ما است و باید محترم شمرده شود.
پاپ می‌افزاید: «در هر جامعه‌ای شهروندان باید بتوانند با باورهای مذهبی خود زندگی کند، یعنی یک زن مسلمان باید بتواند حجاب خود را داشته باشد، و یک زن مسیحی باید بتواند اگر خواست صلیب بر گردن بیاویزد، ولی هرکدام از این شهروندان باید مذهب خود را در چارچوب فضای فرهنگی خود تبلیغ کند و نه درکنار و خارج ازآن.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر