۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

ستاد مبارزه با مواد مخدر وجود سرب در تریاک را اعلام کرد

Image copyrightMEHR
پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با ابراز نگرانی از افزایش ناخالصی در مواد مخدر در ایران درباره خطر وجود سرب در تریاک و مسمویت های ناشی از آن هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای افشار با تاکید بر نیاز به اطلاع رسانی گفت با اتخاذ سیاست متوازن و کنترل پیش سازهای شیشه و کاهش ترامادول و افزایش قیمت این مواد، معتادان به سمت مواد سنتی گرایش پیدا کردند.
به گفته سخنگو ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر، این تغییر مصرف باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت تریاک شده است، قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد برای حفظ بازار ‏با افزودن ناخالصی بویژه سرب که بسیار سنگین است، قیمت تریاک را پائین نگه می‌دارند. افزودن ‏این ماده بسیار خطرناک بوده و علاوه بر مسمومیت حاد باعث افزایش شدید عوارض و حتی مرگ می‌شود.
آقای افشار اعلام کرد که گزارش‌های متعدد از بخش‌های اورژانس و مسمومیت‌ بیمارستان‌های کشور در ‏باره مسمومیت با سرب بسیار نگران‌کننده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از مصرف کنندگان مواد مخدر خواست تا از خرید و مصرف تریاک از دست قاچاقچیان خودداری کرده و به مراکز مجاز درمان در ایران مراجعه کنند.
این نخستین بار نیست که بحث سرب در تریاک مطرح می‌شود.
دو سال پیش روزنامه جام جم گزارشی در مورد شربت تریاک و وجود سرب در آن تهیه کرده بود که در آن زمان مقامات ستاد مبارزه با مواد مخدر آن را تکذیب کردند.
گفته می‌شود قاچاقچیان برای سنگین‌تر شدن بار تریاک از موادی مانند آرد، براده شاخ گاو، چوب، کاکائو، چرم آب شده کفش، صمغ گیاهان و چسب و سرب استفاده می‌کنند.
سرب ماده‌ای سمی است که در ابتدا عوارضی چون خستگی، بی‌حالی، بی‌خوابی، کم‌خونی، درد مفاصل، ضعف عضلانی، تهوع و سردرد دارد اما مسمومیت مزمن باعث اختلالات دستگاه عصبی و نارسایی شدید کلیه می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر