۱۳۹۵ خرداد ۴, سه‌شنبه

یونان اردوگاه ایدومنی پناهجوهها را تعطیل کرد.

Image copyrightAFP
یونان اردوگاه پناهجویان و مهاجران ایدومنی را تعطیل و ساکنان آن را به اردوگاه‌های دیگری در نقاط مختلف این کشور منتقل می‌کند.
یورگوس کریستسیس، سخنگوی دولت یونان دیروز اعلام کرد که این اردوگاه کاملا تخلیه خواهد شد. او گفت اردوگاه ایدومنی نمی‌تواند برقرار بماند چون این فقط "به نفع قاچاقچیان است."
دولت یونان اعلام کرده که این کار را در ده روز آینده به انجام خواهد رساند.
Image copyrightAP
تخلیه هزاران نفری را که در این اردوگاه موقت زندگی می‌کنند از امروز صبح سه‌شنبه ۲۴ مه (چهار خرداد) آغاز شده و دست کم چهار اتوبوس‌ حامل پناهجویان و مهاجران این اردوگاه را ترک کرده‌اند.
برخی از ساکنان اردوگاه هم با تاکسی یا پای پیاده در حال ترک این اردوگاه هستند.
صدها پلیس ضد شورش هم در اردوگاه مستقر شده‌ و مانع حضور خبرنگاران در اردوگاه شده‌اند با این حال پلیس یونان اعلام کرده که قصد ندارد برای تخلیه اردوگاه از زور استفاده کند.
دولت یونان می‌گوید که در اردوگاه‌های جدید تسهیلات و امکانات بهتری برای پناهجویان در نظر گرفته شده است و مرکز تازه‌ای برای رسیدگی به درخواست‌های پناهجویی در نزدیکی تسالونیکی، دومین شهر بزرگ یونان، احداث شده است.
Image copyrightEPA
اردوگاه موقت ایدومنی سال گذشته در یکی از مبادی مرزی غیر رسمی یونان با مقدونیه شکل گرفت.
پس از آن که تقریبا پانزده ماه پیش مقدونیه مرز خود را با یونان بست، حدود هشت هزار و چهارصد پناهجو و مهاجر که اکثر آنها و زن و کودک و از کشورهای سوریه، عراق و افغانستان هستند، در این اردوگاه زمین‌گیر شدند و در شرایطی نامطلوب در چادرهای موقت زندگی کردند اما مایل نبوده‌اند که از مرز دور شوند.
Image copyrightAP
برخی از ساکنان اردوگاه می‌گویند که نمی‌خواهند در یونان بمانند و قصد دارند به کشورهای شمالی‌تر اتحادیه اروپا برسند، اما به گزارش یولاندا نل، خبرنگار بی‌بی‌سی، این پناهجویان پس از گذشت بیش از یک‌سال اکنون به دور شدن از مرز تن داده‌اند.
از اوایل سال گذشته میلادی بیش از یک میلیون پناهجو و مهاجر با قایق از ترکیه خود را به یونان و اتحادیه اروپا رسانده‌اند و ۲۸ کشور این اتحادیه را با بحرانی بزرگ مواجه کرده‌اند.
کمیسیون اروپا دیروز اعلام کرد که از اقدام یونان برای تخلیه اردوگاه ایدومنی و انتقال ساکنان آن به اقامتگاه‌هایی با امکانات بهتر استقبال می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر