۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

واکنش امریکا به اخبار تایید نشده ازمایش یک موشک بالستیک جدید در ایران

Image copyrightTasnimnews
Image captionاین عکس مربوط به آزمایش موشکی قبلی ایران در اسفند ماه گذشته است
در پی انتشاراخبار متناقض در زمینه آزمایش یک موشک بالستیک در ایران، سخنگوی کاخ سفید گفت ایالات متحده در حال تلاش برای روشن کردن مساله است و یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد در صورتی که این آزمایش انجام شده باشد، آمریکا موضوع را در شورای امنیت طرح خواهد کرد.
سرتیپ حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های این کشور در مورد آزمایش یک موشک بالستیک با برد دو هزار کیلومتر را تکذیب کرده است. پیشتر خبرگزاری‌های ایران از جمله تسنیم و فارس، دو خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از علی عبداللهی٬ معاون ستاد نیروهای مسلح ایران، از آزمایش یک موشک بالستیک با برد دو هزار کیلومتر خبر داده بودند.
این منابع خبری به نقل از آقای عبداللهی نوشته بودند که این موشک دو هفته پیش آزمایش شده و خطای هدفگیری آن "هشت متر یا تقریبا نزدیک به صفر" است. اما وزیر دفاع ایران ضمن تأکید بر اینکه این کشور در آزمایش های موشکی خود توقفی نداشته، گفته است که موشکی با این مشخصات اخیرا آزمایش نشده است.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفته است که آمریکا در جریان ادعاهای مربوط به آزمایش موشک و همچنین تکذیب این خبر ازسوی وزیر دفاع ایران قرار دارد. وی با تاکید بر اینکه ایالات متحده در تلاش برای روشن کردن موضوع است گفت در حال حاضر آنچه می تواند تایید کند این است که "ایران هیچ گونه سلاح هسته ای در اختیار ندارد". این اظهارنظر، ظاهرا پاسخی به انتقادهای معمول مخالفان توافق هسته ای در آمریکاست که می گویند توافق، تاثیری بر رفتار ایران در زمینه های نظامی و استراتژیک نداشته است.
در واکنشی جداگانه، الیزابت ترودو، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا گفت اگر انجام آزمایش جدید موشکی ایران تایید شود، "آمریکا آن را به شورای امنیت سازمان ملل خواهد برد".
خانم ترود افزود: "ما همچنان آزمایش های موشک بالستیک ایران را تحریک آمیز می دانیم و برهم زننده ثبات و در مورد آن نگرانیم. این آزمایش ها خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستند که در آن از ایران خواسته شده از آزمایش های موشک های بالستیک که توانایی حمل کلاهک هسته ای دارند، بپرهیزد."
چندی پیش موضوع انتشار اخبار رزمایش ها و آزمایش های نظامی ایران محل منازعه لفظی بین چند چهره سیاسی این کشور قرار گرفت و در میان این منازعه گفته شد که شورای عالی امنیت ملی ایران در مورد نحوه اعلام خبرهای مربوط به این گونه فعالیت ها مصوبه ای داشته است.
ایران می‌ گوید چند موشک بالستیک از جمله موشک‌های قدر٬ سجیل یک و سجیل دو با برد دو هزار کیلومتر در اختیار دارد.
خبرگزاری ها از قول آقای عبداللهی نوشته بودند: "این موشک بالستیک را می‌توانیم هدایت کنیم، [طوری که] از جو خارج شده و مجددا به جو بازگردد و بدون خطا به هدف اصابت کند."
آزمایش های اخیر موشکی ایران باعث تنش میان مقام های ایران و آمریکا و بحث بر سر تاثیر این آزمایش ها بر تحریم ها و توافق هسته ای با ایران شده بود.
حدود دو ماه پیش سپاه اعلام کرد که دو موشک بالستیک با برد دو هزار کیلومتر به سوی اهداف تعیین شده شلیک کرده است. بیشتر اینجا بخوانید.
دو هفته بعد از اعلام این خبر، آمریکا شش شرکت و دو فرد را در ارتباط با برنامه های موشکی ایران تحریم کرد که این موضوع باعث اعتراض شدید مقام های ایران از جمله آیت الله خامنه ای شد.
ایران می‌گوید برنامه‌های موشکی ایران ناقض توافق هسته‌ای نیست و نباید برای آن تحریم‌های تازه وضع شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر