۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۷, جمعه

چرا مقامات ارشد حکومت و شخص خامنه‌ای تا این حد در مورد سبک زندگی دخالت می‌کنند؟


tamadon
 هفته گذشته مصباح یزدی، در ملاقات با گروهی از فرماندهان ارشد سپاه، به مرور شکل‌گیری انقلاب اسلامی پرداخت و عنوان کرد «یکی از مسئولینی که هم اکنون یکی از مناصب عالی کشور را در اختیار دارد، به صراحت گفت که می‌خواهیم کشوری مانند لبنان داشته باشیم تا هر کس هرگونه خواست زندگی و رفتار کند؛ کسی که می‌خواهد با چادر بیرون آید، و کسی که می‌خواهد برهنه باشد،‌ آزاد باشد» برهیچ کس پوشیده نبود که روی سخن او با روحانی و هاشمی رفسنجانی و اطرافیان آنها بود.
همانهایی که مصباح درباره‌شان د رهمین سخنرانی گفت «اگر روزی ده بار بگویند “مقام معظم رهبری” اما اعتقادی به ولایت فقیه نداشته باشند، کشور درست نمی‌شود.»
هشتم اردیبهشت علی خامنه‌ای در دیدار با کارگران از اینکه «پولدارهای نوکیسه تازه به دوران رسیده» دنبال نشان‌های خارجی هستند ابراز تاسف کرد و گفت «از این کلمه برند هم خیلی بدم می آید.» او در این سخنرانی از واردات چند میلیارد دلار لوازم آرایشی انتقاد کرد.
چند روز پس از آن در سخنرانی روز معلم از گسترش آموزش زبان انگلیسی انتقاد کرد و گفت «کار به جایی رسیده که آموزش زبان انگلیسی به مهدکودک‌ها کشیده شده است.»
هم‌زمان برای نخستین بار در سخنرانی‌های رسمی خود از گشت و گذار مردم در شهر آنتالیا ترکیه هم انتقاد کرد. گرچه پس از آن به طور رسمی اعلام شد که سخنان او در خصوص فسخ و فجور بودن سفر آنتالیا مخدوش منتشر شده اما حداقل نشان داد او با این قبیل سفرهای توریستی که سالانه هزاران نفر در ایران را روانه تایلند و ترکیه و ارمنستان می‌کند موافق نیست.
همزمان با این موضع‌گیری‌ها عنوان شد که مجوز واردات خودروهای آمریکایی از جمله شورلت لغو شده است.
حدود دو سال پیش اما به دنبال چند تصادف شبانه در تهران که خودروهای لوکس و گرانقیمت در آن آسیب‌های شدید دیده بودند، بار دیگر رهبر جمهوری اسلامی به ماجرا ورود کرد و انتقادش از ماشین‌بازی‌های شبانه آن شد که تا صبح پلیس در خیابان مستقر بوده و جلوی ماشین‌های شیک و یا خودروهایی که سرنشینان آن دختران و پسران جوان هستند را می‌گرفت.
چرا مقامات ارشد حکومت و شخص خامنه‌ای تا این در مورد سبک زندگی دخالت می‌کنند؟
«ایران وایر» در تحلیلی عنوان کرده توجه رهبر جمهوری اسلامی به وجوه گوناگون سبک زندگی مردم ایران سابقه ای ۴ ساله دارد. او نخستین بار مهرماه ۹۱ در سفر استانی‌اش به خراسان شمالی به طور مشروح به مقوله «سبک زندگی» پرداخت و از آن به عنوان «بخش حقیقی و نرم افزاری تمدن اسلامی» نام برد.
«تمدن اسلامی» ایده کلان تری است که رهبر جمهوری اسلامی آن را مرحله پنجم ماموریت خویش و یارانش می داند.
از نظر او این ماموریت پنج مرحله ای شامل انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است. به گفته رهبر جمهوری اسلامی اکنون ایران در مرحله تشکیل دولت اسلامی قرار دارد.
اما رسیدن به «تمدن اسلامی» در سایه اقتصادی که شاخص‌های آن رو به افول است تا چه اندازه ممکن است؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر